A kozmetikumok területén egyértelmű a túlkínálat. Cégek százai próbálják meg becserkészni a leendő vevőt, aki ismeretek hiányában, bizony, gyakran beválaszt. Főképpen a laikusok járnak nagyon rosszul, mert bedőlnek a reklámoknak, nem tudnak szelektálni, nem ismerik bőrüket, így gyakran engednek a csábításnak, és néhányszori használat után félredobják még az egyébként jó terméket is, ami később a szomszédasszonynál, a nagymamánál, a barátnőnél vagy a szemétkosárban landol. Ennél költségesebb és kevésbé hatékony bőrápolás nem létezik.
Aki kozmetikus szakemberrel (is) ápoltatja magát, sokkal jobb helyzetben van: személyre szóló bőrápolási tanácsot kap, az otthoni kezelés a szalonbeli egyenes folytatásává válik, és megfelelően váltakoznak az intenzív, illetve a fenntartó ápolási periódusok. A szakember tudja, hogy egy krémbe nem lehet mindent beletenni, amire a bőrnek szüksége van, ráadásul a klimatikus változás, az évszak, a napszak, a páratartalom, a napfény, a szél mennyisége, belső hangulatunk, a stressz, az étkezés, a hormonális státusz szinte napról napra változik, összegezve tehát: az ideális kozmetika mindig dinamikus.
A laikus bőrápolás is lehet azonban jó, megfelelő önismeret, figyelmes tájékozódás, pontos célkitűzés esetén. Természetesen, ha csak önmagunkra és az eladóra számíthatunk, akkor meg kell elégednünk mérsékelt eredményekkel, nem tűzhetünk ki irreális célokat még akkor sem, ha az általunk választott termék szárazanyag-tartalma (ugyanis a kozmetikumok 50-95%-ban vizet tartalmaznak) a színarany grammárának akár a többszöröse.
Ahhoz, hogy jó kozmetikumot vásároljunk, megfelelő önkritikával kell szemlélni magunkat. Az első lépés: mondjuk szembe magunkban a tükörbe, hány évesek is vagyunk és próbáljuk ezt elfogadni! Sminkmentesen, legalább hat-nyolc óra után vizsgáljuk meg bőrfelületünket, hol fényes, zsíros, esetleg mitesszeres, hol nem, mennyire száraz a bőr, viszket-e esetleg, mennyire határozottak a kontúrok, avagy a felpuhulás, a csüngés jelei mutatkoznak-e már, vannak-e pigmentfoltjaink, értágulataink. Ha a tükröt ülő helyzetben a combunkra fektetjük és fölé hajolunk, megjelennek-e táskák, redők, vannak-e ki nem simuló mimikai redőink a homlokon, a szemek külső zugaiban, vagy mennyire mély az orr-szájzugi redő és mi a helyzet a száj körüli sugárirányú ráncocskákkal. Gondoljuk végig azt is, dohányzunk-e, pihenünk-e eleget, mennyit napozunk, szoláriumozunk? Van-e ismert allergiánk, vagy mindent tűr a bőrünk? Ugye, milyen nehéz módszeresen, nem elfogultan szemlélni magunkat? Tényleg nehéz elszánni magunkat a változtatásra.
A kozmetikumok kiválasztásánál a legfontosabb tényező a bőrtípus és a bőrállapot ismerete!
Bőrtípusunk örökletes, megváltoztatására nincs mód, ehhez kell hangolni a választandó kozmetikum zsírfokát. Ennek megfelelően bőrünk lehet normál, száraz, zsíros vagy kevert típusú. A száraz bőr állandó pótlásra szorul, a zsírosból el kell venni, a normál ritka szerencse, míg a kevert problémás, mert területenként változik az ápolása. Bármilyen bőrtípusunk van, ez hatféle kozmetikai állapotban lehet: aknés, rozáceás, pigmentfoltos, érzékeny, öregedő, dehidrált. A bőrállapotok természetesen nem állandóak, egymásba átalakulhatnak, és egyszerre több állapottal is rendelkezhetünk. Bármely bőrtípus tehát bármely bőrállapotban (állapotokban) létezhet. Aki ezeket a lehetőségeket végiggondolja, már nem fog tévedni a kozmetikum kiválasztásánál. A tisztítás legyen alapos, de kíméletes.
Lúgos lemosószerekkel ne tegyük tönkre savköpenyünket, hidrolipidfilmünket, mert hat-nyolc óra kell ismételt felépüléséhez. Ha nem telik bőrtípusra hangolt lemosóra, maradjunk a tiszta, meleg víznél. A lemosás után következik a tonizálás, amelynek feladata a bőr-pH regenerálása. Ez mindig alkoholmentes folyadékkal, tejjel történjen. A tonizálás frissít és hidratál, esetlegesen további szennyeződéseket is eltávolít. A tonik száradása után következhet a krémezés. A krémmel juttatjuk a legnagyobb töménységben a kozmetikai hatóanyagokat a bőrbe. Legyünk mértékletesek, 20 év alatt akné elleni termékek az optimálisak, 20 és 30 között pedig ne ránctalanítsunk, hanem hidratáljunk, "fényvédőzzünk", alkalmazzunk antioxidáns vitaminokat, esetleg a homlokon és a szem körül kezdjük meg a mimikai izomzatot relaxáló krémek használatát. Az éjszakai bőrápoló lehet fényvédőfaktor-mentes, de zsírban gazdagabb. 30 év felett megkezdhetjük a harcot a mimikai redők ellen relaxálókrémekkel. Halványítsuk a pigmentfoltokat, s ha rozáceára van hajlamunk, értágulat-képződést gátló krémet válasszunk. 40 év felett válasszuk a ránctalanító, bőrfeszesítő termékeket. 50 felett gondoljunk a fokozatosan kialakuló női hormon hiányára, és keressük a fitoösztrogénes termékeket. A nappali krém mindig olyan legyen, hogy jó sminkalapot képezzen. A smink védi a bőrt a külső környezeti károsító hatásoktól, tehát ápol és eltakarja a bőrhibákat.
Felvetődik természetesen az ár és az érték kérdése is. A márka fontos, mert a megbízhatóságot tükrözi. De nincs lényeges különbség hatékonyság szempontjából a felső középosztály és a luxus között (hacsak nem a csomagolás látványosságában). Vásárláskor tanúsítsunk önmérsékletet. Annál inkább, mert nem javasolt a különböző terméksorok kevergetése. Célszerű egy márkából kiválasztani mindent, ami az ápoláshoz kell, esetlegesen a sminkanyagok területén gyönyörködtethet el a változatosság. Amennyiben mindezek után úgy gondolod, hogy nem tudsz rendet teremteni a piperepolcodon, fordulj bizalommal kozmetikusodhoz!
|